Pages

30 November 2008

Pengalaman Komputer Dari 19

Sepanjang hidup aku, pengalaman banyak memberi aku pembelajaran baru. Dari kecil aku tak diajar secara formal mengenai komputer. Aku mula mengenali komputer sejak tahun 2000 jika tak silap. Masa tu, ayah aku membelikan aku sebuah komputer yang berspesifikasi seperti berikut:

Intel Celeron 733MHz
64MB SDRam pc100
10 GB HDD
Motherboard(Aku tak ingat)
CDROM
Floppy Disk

Pergh, masa tu aku anggap komputer aku la paling laju. Padahal, cap ayam. Ingat lagi masa tu aku menggunakan OS Windows ME. Rosak sebab kena virus. Terpaksa mintak abg mail(abg kawan aku) formatkan. Aku pelik masa tu sebab dia scan punya la lama hdd aku tu. Setengah hari. Kemudian, dah ada pengalaman baru la aku tau dia scan hdd tu secara block by block.

Dah repair rosak dah repair rosak...banyak kali jgak. Last2 aku cuba beli cd windows dan aku format. Puhh...lepas percubaan pertama. Namun malangnya driver takde. Huhu..jenuh aku mencari. Dengan software2 lagi takde. Penat jgak masa tu. Rasa dah give up pun ada...tapi aku berjaya jgak dengan bantuan abg mail tadi.Huhu.

Lepas tu godek punya godek, forum ittutor beri aku satu ilmu dan pengalaman baru. Linux!! Masa tu tak tahu apa pun. Dengan semangat yang tabah, aku mencuba REDHAT 8.0. Masa tu teruja sangat sebab nak sangat tengok kelainan pada OS yang aku guna. Memang cantik, tapi banya yang aku tak faham masa tu. Hehehe

Sampai la sekarang, banyak masalah, versi komputer dan laptop, versi sistem operas(OS), software dan hardware yang aku jumpa, namun sedikit sebanyak telah memberi aku pengalaman. Apa yang aku harapkan kat sini, aku akan terus mencuba sesuatu untuk mendapatkan pengalaman.

My wishlist:
iMac
DSLR D80
Honda City

Dapat ke aku penuhi semua tu?

No comments: