Pages

01 November 2010

Ada orang bertanya aku...dot dot dot

Ada orang bertanya aku, adakah aku tak teringin nak berkereta. Sesetangah daripanya bertanya, bila aku nak menamatkan zaman remaja aku..remajakah aku? Ada segelintir pula bertanya, kenapa aku simpan je duit gaji yang dapat?

Ini jawapan aku:

1. Aku nak kawin dah..tapi tunggu je kad jemputan.tak pasti bulan berapa, tapi target aku bulan 5 nanti.kalau ikut plan aku lah tu. sekarang tengah bergerak perlahan-lahan uruskan apa yang penting. mesti ada yang bertanya lagi,bila masa aku bertunang?..aku tak bertunang pun, aku terus merisik dan terus bincang.lepas raya puasa bulan 9 yang lepas. orangnya? nanti akan diketahui.orang yang telah mengambil hati aku 3 tahun yang lalu.

2. Tak teringin ke pakai kereta?..teringin jugak, tapi banyak benda lain boleh buat dengan gaji yang aku ada sekarang. buat masa sekarang, kereta pun tak begitu penting dengan aku. cuma kadang-kadang, kalau terpaksa, aku akan pinjam kereta ayah aku..terpaksa dan kadang-kadang memang saja-saja aku nak pakai

3. Gaji tak guna ke?..jawapan aku, gaji tetap guna, cuma simpanan tu dilebihkan. Cikgu ajis kat sekolah tu selalu cakap dengan aku, 'kim, aku tengok ni dalam banyak cikgu-cikgu posting ni, kau paling steady dan rilex.tak kesah pasal nak beli kereta ke, melabur public gold ke...baguslah kau kim' memanglah, pada aku kalau menyimpan lagi bagus..melabur nanti jadinya lebur kalau tak betul-betul.

Tiap kali gaji, aku mesti abiskan 1/3 dari gaji untuk mak ayah dan keluarga aku.nasib aku takda rumah sewa, kereta, hutang..sampaikan makan minum pun kat rumah tak payah bayar..Alhamdulillah, syukur dengan apa yang ada..

2 comments:

Mamok™ said...

bagus tong, kita sendiri yang tahu apa yang kita nak.. org sekeliling je yg sibuk nk suruh kita ada itu ini..
memula suruh beli kereta, lepastu tanya bila na kahwin, lepas tu tanya tak beli rumah ke,lepastu tanya bila nak ada anak dan macam2 lagi...

Mustakim Ahmad said...

itulah orang sekarang.kain sendiri tak jaga, jaga tepi kain orang..